Підбиття підсумків конкурсу студентського есе «Академічна доброчесність як основа успіху»
Вже четвертий рік поспіль за ініціативи Комісії з питань етики та академічної доброчесності у НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут» та ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ успішно проводиться конкурс студентського есе «Академічна доброчесність як основа успіху». За роки свого існування конкурс утвердився як важливий освітній та виховний майданчик, що сприяє формуванню у студентської молоді відповідального ставлення до навчання, науки та професійної діяльності.
Захід відіграє вагому роль у популяризації цінностей академічної культури, зокрема чесності, справедливості, відповідальності та поваги до інтелектуальної власності. Участь у конкурсі мотивує здобувачів освіти до глибокого осмислення етичних норм, розвиває критичне мислення, саморефлексію та креативний підхід до вирішення складних моральних дилем, з якими вони можуть стикатися як під час навчання, так і в майбутній професійній діяльності.
Пропонуємо ознайомитися з ідеями учасників конкурсу студентського есе, які вирізняються оригінальністю, глибиною аналізу та інноваційним баченням проблеми академічної доброчесності.
Осмислюючи сутність академічної доброчесності, конкурсантка Валерія Воротнікова, здобувачка ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ за ОПП «Соціальна робота та консультування», розглядає її крізь призму ціннісних орієнтацій та підкреслює глибокий особистісний характер цього явища. У своєму есе вона підкреслює, що виконання складних завдань чесним шляхом, із повною віддачою, формує внутрішні зміни — відчуття задоволення від докладених зусиль, здорову втому та, найголовніше, віру у власні можливості.
На думку авторки, ця впевненість поступово виходить за межі освітнього процесу й поширюється на інші сфери життя — особисті рішення, міжлюдські стосунки та життєві виклики. Саме тому Валерія переконана, що академічна доброчесність — це не лише про оцінювання чи формальні вимоги, а насамперед про внутрішню опору особистості, яка допомагає залишатися чесною із собою, бути стійкою та відповідальною у будь-яких обставинах: «Я не ідеальна, як і всі. У мене теж бувають моменти, коли я втомлююсь, коли немає сил, коли хочеться просто відкласти все й зробити якось простіше. Але я знаю, що коли здаю роботу, написану самостійно, я не відчуваю сорому. Це дуже важливо, не соромитися результату, навіть якщо він не найкращий. Не боятися власних «скелетів» у шафі. Здатність сприймати невдачі як досвід – це теж класний скіл. Помилки – це частина навчання, і ба більше – чесно зроблена помилка іноді корисніша за ідеально виконане завдання, якщо це завдання було зроблене не тобою. Коли ти бачиш свою помилку, то ти розумієш, що треба змінити й наступного разу робиш краще. Саме так формується здатність до самоосвіти».
Здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти за ОПП «Публічне управління та адміністрування» Віталій Поліщук, опираючись на власний досвід, переконливо демонструє, що академічна доброчесність є не лише формальною вимогою освітнього процесу, а й ключовим чинником професійного становлення, довіри та успішної кар’єри в сучасному суспільстві.
На думку конкурсанта «Академічна доброчесність — це свобода. Вона звільняє від страху бути викритим, від сумнівів у власній цінності. Вона дає силу, бо той, хто чесний, — вже переможець. Можливо, без кубків і фанфар, але з гідністю, яка важить більше за будь-яку нагороду.
І ще — це місток між навчанням і життям. Той, хто вміє бути чесним у зошиті, буде чесним і в роботі, у стосунках, у рішеннях, які впливають на інших. Бо принципи, засвоєні в інституті, не зникають — вони стають частиною нашої сутності. Коли кожен студент обирає чесність, народжується не просто успішна особистість — народжується сильне суспільство. Бо інститут — це не лише місце навчання, а й дзеркало майбутньої країни. І якщо тут панує довіра, повага та відповідальність, саме такими будуть і наші міста, і наша держава».
Анастасія Рурак, здобувачка фахової передвищої освіти ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ (ОПП «Фізична культура та спорт»), переконує, що академічна доброчесність є не лише сукупністю правил і норм, а свідомим життєвим вибором, який формує відповідальне ставлення до навчання, саморозвитку та майбутньої професійної діяльності.
Авторка зазначає, що використовувати академічну доброчесність як шлях до успішного майбутнього можливо лише за умови дотримання чітких принципів, серед яких — чесність у навчанні, повага до результатів чужої праці, відповідальність за власні дії та готовність діяти справедливо навіть у складних ситуаціях. Такий підхід, на думку Анастасії, сприяє формуванню не лише компетентного фахівця, а й зрілої, морально стійкої особистості, здатної досягати успіху без порушення етичних норм: «Академічна доброчесність починається з маленьких кроків — із бажання розібратися, зрозуміти, зробити власноруч. Вона вчить відповідальності, терпінню й самоповазі. Людина, яка звикла бути чесною в навчанні, залишиться чесною і в житті, у роботі, у стосунках. Бо принципи, засвоєні в молодості, стають частиною характеру.
Чесність — це не слабкість, а сила. Вона вимагає мужності — визнати помилку, не здаватися, коли важко, не ховатися за чужими відповідями. Але саме така сила формує особистість, якою можна пишатися. Як казав філософ Сократ: «Краще зазнати поразки в правді, ніж перемогти у брехні»».
Никитюк Дар’я, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут» (ОПП Професійна освіта (Цифрові технології), у своєму есе зосередила увагу на цінності принципів академічної доброчесності. Авторка розкриває їх як фундаментальні орієнтири освітнього процесу, що формують відповідальне ставлення до навчання, самодисципліну та повагу до інтелектуальної праці.
У роботі підкреслюється, що дотримання принципів доброчесності є необхідною умовою не лише для здобуття якісної освіти, а й для професійного становлення в умовах цифровізації, де особливо важливими є чесність, прозорість і відповідальність за результати власної діяльності. На думку Дар’ї, саме ці цінності сприяють формуванню конкурентоспроможного фахівця, здатного діяти етично та ефективно в сучасному суспільстві: «Багато хто вважає, що успіх – це результат таланту або сприятливих обставин. Проте справжній і тривалий успіх завжди спирається на особисті якості людини: працьовитість, чесність, самодисципліну, вміння нести відповідальність за свої дії. Академічна доброчесність є проявом саме цих якостей.
Чесне навчання формує стійку звичку до самостійної роботи та мислення. Студент, який не шукає легких шляхів, у майбутньому здатен приймати обґрунтовані рішення, розв’язувати складні професійні проблеми, діяти в ситуаціях невизначеності. Така людина розуміє цінність зусиль, довіряє власним знанням і може впевнено рухатися вперед».
Щира подяка всім учасникам конкурсу за проявлений інтерес. Вітаємо переможців та бажаємо подальших творчих успіхів:
I місце – Воротнікова Валерія, здобувачка фахової передвищої освіти ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ, спеціальності 110 Соціальна робота та консультування, групи С-11, І курсу;
IІ місце – Віталій Поліщук, здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування, групи ПА-21м, ІІ курсу;
ІІІ місце: Анастасія Рурак, здобувачка фахової передвищої освіти ВСП Кам’янець-Подільський фаховий коледж НРЗВО КПДІ, спеціальності 017 Фізична культура та спорт, групи Фк-31стн, ІІІ курсу;
ІІІ місце: Никитюк Дар’я, здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», спеціальності 015 Професійна освіта (015.39 Цифрові технології), групи Цт-11б І курсу.












